Chili, Santiago, een wereldstad met evenveel inwoners als Nederland. Ik ben vanuit de winter de zomer ingestapt, het is warm, mistig van de uitlaatgassen, hoe ga ik in deze miljoenenstad een uitweg vinden naar de verafgelegen wijnbodegas? Een taxi kost 150 euro voor een dag, Europese prijzen. Mijn bezoek staat gepland bij Quintay in Casablanca Valley. Het dorp Casablanca is een straat langs de snelweg, ik gok het erop dat er ook taxi’s rijden en koop een buskaart voor 2,75 euro.

Mijn vermoeden was juist, er zijn taxi’s. De chauffeur ratelt door in onverstaanbaar Spaans, ik lach en let op de weg waar we naar toe gaan. Plotseling doemt een groot wit gebouw tussen de wijnranken op waar met grote zilveren letters op staat: Quintay. We zijn gearriveerd en de auto stopt voor dit ultramoderne gebouw. Later vertelt Victor die mij de rondleiding geeft: ‘Deze ‘wijnkelder’ is gebouwd in 2005 met thermale panelen, waardoor het binnen koel blijft. ’

We lopen langs de wijngaarden en ik voel een frisse bries van de verderop gelegen oceaan. Victor vertelt: ‘Casablanca Valley heeft een koel klimaat en dat is in het dal perfect voor de groei van sauvignon blanc en chardonnay. Maar we hebben ook wijngaarden die in de bergen zijn aangeplant, dat is ideaal voor pinot noir en syrah. Overdag meer hitte en ‘s nachts een grotere afkoeling, is goed voor de groei van het fruit en concentratie van de suikers in de vruchten.

Victor laat me wijnen proeven, de beste sauvignon blanc heeft een lichte houtopvoeding gehad, daardoor meer complexiteit. Het is een genot, deze wijn heeft naar mijn oordeel meer rondeur dan de Loire sauvignon blanc en smaakt minder tropisch dan de Nieuw Zeelandse variant. Victor vertelt: ‘De percelen bij de kust geven minerale wijnen, in het dal domineren de citrustonen en in de bergen komt het fruit naar voren.’ Interessant om te weten.

Ik vraag aan Victor naar het geheim van het succes van de Chileense wijnen. Een glimlach komt op zijn gezicht, hij fronst zijn wenkbrauwen en zegt: ‘Allereerst staat de hoge kwaliteit van onze wijnen voorop en ten tweede zijn ze betaalbaar. We moeten concurreren met de wijnen uit Europa. Goedkope arbeidskrachten spelen daarbij een rol, waardoor we een serieuze plaats innemen op de internationale wijnmarkt.’ Betaalbare kwaliteit is het sleutelwoord.

We lopen naar buiten waar de barbecue staat te walmen, varkens worden geroosterd, ‘caballero’s’ komen te paard aanrijden voor het grote feest ter afsluiting van de zomer. Met een mooi glas wijn in mijn hand mag ik meegenieten van dit festijn.